Joga

Renata Magnowska

Od dziecka uwielbiam ruch: bieganie, wspinanie, pływanie, nurkowanie, aż wreszcie
zaprzyjaźniłam się jogą. Moja przygoda z Asthangą rozpoczęła się kilka lat temu od
kilkudniowych warsztatów z Mateuszem Dekerem z Joga Academy z Poznania.
Ukończyłam akredytowany przez Yoga Alliance kurs nauczycielski Ashtanga Yoga Vinyasa
RYT200 u Basi Lipskiej-Larsen. Z wykształcenia jestem tłumaczem niemieckiego – języka
pięknego i logicznego, zupełnie jak sekwencje Asthanga Jogi, w której jedno wynika z
drugiego i nic nie jest przypadkowe��
Joga jest dla mnie kompilacją wszystkich aktywności, jakich w życiu doświadczyłam: jest
dynamiczna, jak bieganie. Lekka i zwinna, jak wspinaczka. Synchronizacja ruchu z
oddechem przypomina pływanie. Prowokuje do przekraczania barier, pokonywania lęków,
stawia wyzwania jak w nurkowaniu. Wymaga uwagi, dyscypliny. Nagradza silnym zdrowym
ciałem, poczuciem spokoju i mocy sprawczej. Joga to doświadczenie, zrozumienie i
akceptacja.

Asthanga joga jest dynamiczną odmianą jogi. System został opracowany w XX wieku przez
Sri K. Pattabhi Joisa, a szkoła tej metody jogi powstała w miejscowości Mysore, w
południowych Indiach. Podstawą praktyki jest tutaj płynne wykonywanie asan w konkretnej
sekwencji oraz synchronizacja każdego ruchu w oddechem. Elementem łączącym
poszczególne asany jest tzw. vinyasa, która umożliwia utrzymanie ciepłoty ciała na stałym
poziomie oraz płynne przejścia z jednej asany do drugiej. Po wejściu w konkretną pozycję
pozostaje się w niej przez pięć oddechów (z kilkoma wyjątkami). W Ashtanga jodze używa
się techniki oddechowej zwanej oddechem Ujjayi. Jest to oddech z dźwiękiem, który
powstaje poprzez lekkie domknięcie tylnej ściany gardła. Powietrze przechodzi przez gardło
muskając je, przez co słyszalny jest szmer. Taki oddech wzmaga wymianę tlenu i krążenie
krwi oraz zwiększa koncentrację w trakcie praktyki.
Kolejnymi elementami Asthanga są: drishti czyli punkt skupienia wzroku (np. czubek nosa)
oraz bandhy czyli ośrodki energetyczne w ciele, która uaktywnia się poprzez odpowiednie
ułożenie ciała oraz spięcie konkretnych mięśni.
Praktykowanie Ashtanga jogi rozpoczynamy od pierwszej serii tzw. jogi Chikitsa. Ta
sekwencja ma na celu ogólne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu, pozwala przygotować
ciało do bardziej zaawansowanych pozycji.
Asthanga joga jest bardzo indywidualną metodą: uczeń zapamiętuje kolejność asan w
sekwencji i wykonuje je samodzielnie, w zgodzie z własnym oddechem i z uwzględnieniem
kondycji ciała. Praktykowanie tej metody buduje siłę, zwiększa elastyczność ciała i poprawia
koncentrację.

Paula Lubawska - nauczyciel jogi